Maatwerk vs Pakket: the Battle

Voor de komst van de softwarepakketten waren alle bedrijven aangewezen op maatwerk. Dat leidde vaak tot lange trajecten die resulteerden in veel te dure software tegen een bedroevende kwaliteit. Geen wonder dat veel mensen opgelucht adem haalden toen er kant-en-klare-pakketten op de markt kwamen.

Toch zijn er allerlei situaties te bedenken waarin een standaard oplossing juist niet goed werkt. Waar moet je op letten als je moet kiezen tussen maatwerk of een pakket?

Wat wil je aanpassen? Je software of je bedrijfsprocessen?

Softwarepakketten gaan altijd uit van de grootste gemene deler. Ook bij pakketten die je grotendeels kunt configureren, loop je vroeg of laat tegen de grenzen op van wat mogelijk is. Je kunt dan twee dingen doen: het pakket aanpassen (een dure grap) of je werkprocessen aanpassen (ook dat kost tijd en geld en bovendien kun je minder efficiënt werken dan je zou willen).

Kijk dus altijd of het maatwerkpakket van je keuze inderdaad voldoende aansluit op je behoeften. Als er een grote kloof zit tussen je wensen en het pakket, dan is maatwerk een betere keuze. Laat je niet ontmoedigen door alle misverstanden die er de ronde doen over maatwerk!

De drie grootste misverstanden over maatwerk

1 – Maatwerk is duur

Maatwerk heeft de naam duur te zijn maar in vergelijking met softwarepakketten is het vaak juist goedkoper. Om een pakket in te richten moet een bedrijf vaak externe consultants inhuren. Daarnaast kosten ook de licenties erg veel geld. Je betaalt immers ook voor functionaliteit die je niet gebruikt. Kies je voor maatwerk, dan betaal je alleen voor datgene wat je nodig hebt.

2 – Een maatwerkoplossing maken kost veel tijd

Onzin! Het maken van een maatwerkoplossing kost vaak minder tijd dan het inrichten van een pakket. Je hoeft je niet te verdiepen in de bestaande software, geen workarounds te verzinnen of werkprocessen aan te passen. Als je weet hoe je bedrijfsprocessen eruit zien, dan kun je er relatief snel een gebruikersvriendelijke applicatie omheen laten maken. Als je een goed softwarebedrijf in de arm neemt tenminste 😉

3 – Maatwerk valt niet te beheren

Meestal is de support voor maatwerkapplicaties beter geregeld dan die van pakketten. Heb je een probleem met een standaardpakket, dan sta je achterin de wachtrij en kan het lang duren voor je iemand aan de lijn krijgt die je daadwerkelijk kan helpen. Gebruik je een maatwerkapplicatie dan zijn de lijnen veel korter. Je weet wie de applicatie heeft ontwikkeld en kunt hem of haar meestal ook persoonlijk bellen.

Dit is ook een groot voordeel als je een change wilt doorvoeren in de software. Gaat het om een pakket, dan moet je op zoek naar een bedrijf die de kennis en kunde heeft om dat te doen. Heb je ergens een maatwerkapplicatie laten maken, dan weet je precies waar je moet zijn om de gewenste change te realiseren.

Toch maar maatwerk voortaan?

Maatwerk of toch een standaardpakket. Wat voor jouw bedrijf de beste oplossing is, hangt het er maar net vanaf welke functionaliteit je precies nodig hebt en in hoeverre een standaardpakket dat kan leveren.

Onze tip: doe je research en weeg alle voors en tegens goed tegen elkaar af. Natuurlijk willen we je daar altijd bij helpen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 
CNOC

Joost van der Sluis

Eigenaar, Ontwikkelaar

Telefoon: 015-2629648

Mobiel: 06-18393120

E-mail: joost@cnoc.nl

Bekijk mijn Linkedin