Communicatie, communicatie, communicatie!

Bij CNOC werken we volgens het Agile principe. Daarom laten we onze klanten al in een vroeg stadium de software testen die we aan het bouwen zijn. Zo kunnen ze checken of we op de goede weg zitten en eventueel bijsturen. Pas als de klant de eerste software heeft bekeken, gaan we verder met ontwikkelen.

Voor ons is deze werkwijze heel logisch. Als er nog wat gewijzigd moet worden aan de software, dan horen we dat het liefst zo vroeg mogelijk. Voor onze klanten is het belang van de vroege testen echter nog niet altijd even duidelijk. Daarover moeten we dus beter communiceren.

Uit de praktijk

Het is ons al een paar keer gebeurd. We leveren een prachtig stukje software op, geven een demo en stellen het systeem vol trots beschikbaar aan de klant zodat die het kan testen. En dan blijft het stil… Na een aantal weken gaan we toch maar eens bellen en wat blijkt? Er is niets getest…

  • De gebruikers hebben geen goede inloggegevens
  • De gebruikers kunnen wel inloggen, maar hebben niet de goede rechten
  • De gebruikers hebben geen idee wat er van ze verwacht wordt

Dat moet anders!

Natuurlijk is zo’n situatie vervelend voor alle partijen. Het leidt tot vertraging en onduidelijkheid. Bovendien is het voor onze werkwijze het juist belangrijk om snel feedback te krijgen op onze software. Daarom willen we ons voortaan wat pro-actiever opstellen tijdens de laatste gebruikerstesten.

Het leerpuntje van CNOC

Dat betekent niet dat we bij de klant op schoot gaan zitten. We gaan ze alleen beter begeleiden: een paar tips meegeven en geregeld informeren hoe het ervoor staat en of we nog kunnen helpen. Heel gewoon eigenlijk, maar in de waan van de dag schieten dat soort dingen er vaak bij in. Zo blijven we onszelf constant verbeteren en ontwikkelen. We willen nu eenmaal de beste zijn in wat we doen: snel en efficiënt de beste software opleveren!