Een goede webapplicatie wijst zichzelf

Het PortMobile project wordt binnenkort opgeleverd. Een eerste pilot met een haven staat al ingepland. We zijn heel benieuwd wat de gebruikers ervan vinden?

Niet alleen havenmedewerkers gaan met onze oplossing werken, maar ook alle binnenvaartschippers die de haven bezoeken. Zij krijgen de vraag om zich online te registreren en aan te melden via de website. Zo’n publieke toepassing is nieuw voor ons en dat maakt het extra spannend! Hoe loodsen we iedereen veilig de haven in?

Dennis werkt aan een website

Intern systeem of publieke webapplicatie. Zoek de verschillen.

Tot nog toe maken wij vooral software voor intern gebruik. Handige tools waarmee ondernemers en medewerkers sneller, beter en efficiënter hun werk kunnen doen. De oplossing die we voor PortMobile ontwikkelen, is ook toegankelijk voor mensen die niet elke dag met het systeem werken. Dat brengt weer heel andere uitdagingen met zich mee. Leuk, want zo leren we steeds weer bij.

Het verschil zit hem vooral in het ontwikkelen van een goede User Interface. Natuurlijk kennen we de basis: een goede UI is overzichtelijk, intuïtief en nodigt de gebruiker uit om te doen wat nodig is. Toch hebben we gemerkt dat voor een expert-gebruiker andere dingen belangrijk zijn dan voor een blanco gebruiker.

Focus op duidelijk proces

Gebruikers die dag in dag uit met het systeem werken, zijn gericht op maximale efficiency. Ze willen zo min mogelijk schermen doorlopen, gegevens invoeren of bewerken. Ze zitten niet te wachten op uitgebreide instructies en meldingen. Alles wat automatisch gaat is meegenomen. Soms hebben ze meer geavanceerdere functies nodig. Dat is voor deze gebruikers niet zo’n punt. Doordat ze de applicatie vaak gebruiken, leren zij gaandeweg hun weg te vinden en worden ze steeds handiger in het gebruik.

Wat moet ik doen?

Die vlieger gaat niet op voor mensen die de applicatie zelden gebruiken. Voor hen moet de applicatie helemaal voor zichzelf spreken. Schippers die af en toe de haven aandoen, volgen het liefst een wizard die ze in een paar stappen door het proces heen loodst. Na afloop willen ze ook graag een bevestiging dat ze het goed gedaan hebben. Je weet het tenslotte maar nooit.

De schippers die onregelmatig met de applicatie werken zullen ook niet snel zien dat er een taak voor ze klaar staat. Daarom krijgen ze langs verschillende wegen notificaties met de vraag of ze hun gegevens kunnen controleren of aanvullen.

Wie, wat waarom?

Zo zie je maar dat een applicatie zich moet aanpassen aan de gebruiker. Daarom werken we bij het ontwikkelen van de schermen ook altijd met de drie wie-wat-waarom vragen:

De Wie-vraag geeft inzicht in de gebruiker die een bepaalde taak wil verrichten. Wie is hij en vanuit welke rol wil hij iets doen? Wat wil deze gebruiker precies doen en tot slot waarom? Wat is het doel dat de gebruiker wil bereiken ?. Door deze vragen vooraf goed uit te werken, hebben we bij het ontwikkelen voldoende context om de functionaliteit op de juiste manier te bouwen. Daar gaan we tenminste van uit. In de pilot gaat blijken of het ook zo is.

PortMobile in de praktijk

We zijn benieuwd naar de resultaten van de pilot. Technisch gezien werkt het allemaal wel, maar wat vinden de gebruikers van het nieuwe proces? Wat is handig en waar lopen ze tegenaan? Komende weken horen we meer. We houden je op de hoogte. Spannend!

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang eens per maand een overzicht van de laatste artikelen.