Even een kleine aanpassing. Zo verleidelijk!

Een van de applicaties waar we bij CNOC trots op zijn is Iris Sales. De tool wordt door bedrijven gebruikt die huis-aan-huis verkoop doen. Steeds meer organisaties ontdekken Iris. Ook een telecom marketing bedrijf heeft onlangs besloten om Iris Sales te gaan gebruiken. Hun manier van werken is echter anders dan we gewend zijn.

Het enorme succes van Iris

De bedrijven die tot nog toe Iris Sales gebruiken, importeren alleen adressen die ze daadwerkelijk gaan bezoeken. Meestal gaat dat om bestanden van enkele honderden, soms duizenden adressen. Het telecombedrijf werkt met bestanden van een paar miljoen adressen. Natuurlijk duurt het erg lang om zo’n gigantische file te importeren, maar dat is niet het grootste probleem. Het telecombedrijf wil de import wekelijks draaien om wijzigingen te verwerken. Deze functionaliteit wordt echter nog niet ondersteund in Iris. De applicatie detecteert geen dubbele of gewijzigde adressen. Als je een tweede import draait, worden de adressen er gewoon bij gezet. Kortom, er moest iets gebeuren om ervoor te zorgen dat de importfunctie ook de werkwijze van het telecombedrijf ondersteunt.

Onze denktank aan het werk

Dennis en Joost gingen aan de slag om het probleem eens goed te overdenken. Hoe konden ze de importfunctie het beste aanpassen? Alle oude records weggooien en laten overschrijven door de nieuwe data? Maar wat als die adressen al zijn toegewezen aan iemand? Wat als er op het adres al een deal is gesloten? Hoe zit het ook alweer met wettelijke voorschriften over het bewaren van historische gegevens?

De feilloze intuïtie van Joost

Terwijl Dennis allerlei slimme oplossingen bedacht om de bestaande software aan te passen, werd Joost steeds stiller. De hele situatie irriteerde hem. Er klopte iets niet, maar hij kon er de vinger niet goed opleggen. Hij moest het eens goed laten bezinken. Ineens viel het kwartje: “Wij maken toch maatwerk. Hoezo moeten we dan de bestaande functie aanpassen? Waarom maken we geen nieuwe importfunctie? Een maatwerkoplossing die past?“ EUREKA!

'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'

We belden meteen de klant om hem te vragen zijn nieuwe wensen goed op papier te zetten. Daarmee gingen we aan de slag. Het resultaat is dat de gebruiker straks de keuze krijgt uit twee opties: het importeren van een compleet bestand (de huidige functie) of het importeren van alleen de wijzigingen (de nieuwe functie).

De voordelen van deze oplossing?

  • De bestaande importfunctie blijft impact. Voor de meeste klanten verandert er niets;
  • Het aanpassen van code leidt vaak tot spaghetti. Erg lekker op je bord, maar lastig te beheren;
  • De klant krijgt precies wat hij nodig heeft en hoeft geen rekening te houden met de bestaande situatie.

Als specialist op het gebied van maatwerk, weten we bij CNOC natuurlijk allang dat het zo werkt. Des te gekker dat we in dit geval dan toch eerst op een ander spoor zaten. Maar gelukkig hebben we Joost. Altijd scherp, die jongen!