Nieuw - CNOC lanceert zijn eerste plugin.

Een half jaar geleden kwamen we in contact met CUMUS, een softwareleverancier die zich richt op het ontwikkelen van oplossingen voor de assurantiebranche. Eén van hun producten is AssuPortal, een CRM waarin verzekeringsagenten hun klantendossiers inclusief polissen en schade kunnen bijhouden. Om het de gebruikers wat makkelijker te maken, wilde CUMUS het pakket integreren met Office 365 en zo kwam CNOC in beeld. We kregen de opdracht een plugin te ontwikkelen om Outlook te koppelen aan AssuPortal. Wat hebben we precies gedaan?

Birger werkt aan de Outlook-plugin

Een plugin ontwikkelen voor Outlook? Yes, we can!

Het was voor ons de eerste keer dat we een plugin ontwikkelden voor Office 365... In het verleden hebben wel voor oudere MS Office versies iets vergelijkbaars gedaan, dus we dachten dat het wel zou lukken. Bij CNOC vinden we het nu eenmaal altijd leuk om aan de slag te gaan met nieuwe techniek en uitdagingen. Dat houdt ons fris en bij de les.

Technisch gezien zaten er wel wat haken en ogen aan het project. Een plugin is een component waarmee je een applicatie kunt uitbreiden met extra functionaliteit. De code moet dus 100% aansluiten op de bestaande software en van Microsoft voor het Office365 platform aan allerlei regels voldoen qua betrouwbaarheid, performance en security. Ook moet hij eenvoudig te installeren zijn. Alsof je een stekker in het stopcontact doet.

Waarom een Outlook plugin?

De plugin die we hebben ontwikkeld, bespaart de gebruiker van AssuPortal een hoop gedoe. Tot nog toe moesten e-mailberichten en bijlagen (bv. foto’s van schade) handmatig worden gedownload om vervolgens weer te moeten ge-upload naar de juiste folder in AssuPortal. Met onze nieuwe Outlook plugin is dat verleden tijd. De gebruiker heeft nu een knop in Outlook waarmee de e-mailberichten direct naar AssuPortal worden gekopiëerd. Vanuit Outlook kan worden aangeven in welke folder (klant, polis en schade) de mail geplaatst moet worden. Als een mailadres al bekend is, hoeft de klantnaam niet eens opgezocht te worden. Zo zitten er meer handigheidjes in om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken.

Achter de schermen

Met name de integratie met AssuPortal en Outlook was behoorlijk uitdagend. De ontwikkelaars van CUMUS hebben ons een flink eind op weg geholpen bij het koppelen van de plugin aan AssuPortal. De koppeling met Outlook was een grotere kluif. Microsoft schermt alles goed af. Terecht natuurlijk, maar het was voor ons even flink puzzelen om het toch voor elkaar te krijgen dat de plugin toegang heeft tot de email van de gebruiker. Uiteindelijk is het toch gelukt. Altijd een hoera-moment.

Mooi project, blije klant

Al met al zijn we drie sprints bezig geweest met bouwen en testen van de plugin. In mei zijn we begonnen en medio juni was alles klaar om in productie genomen te worden. Eerst in een pilot met een kleine groep AssuPortal gebruikers. Dat ging goed en vanaf juli biedt CUMUS de extra service aan al zijn klanten aan. Regelmatig zien we berichten op LinkedIn langskomen waarin de plugin wordt aangeprezen. Betere reclame is er niet!

 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang eens per maand een overzicht van de laatste artikelen.