Software die doet wat jij wilt. Hoe dan?

We zitten vaak uren per dag achter de laptop. Heel vervelend als je dan moet werken met software die niet doet wat je wilt. Je hebt immers wel wat beters te doen dan onzinnige data invoeren, handmatig gegevens corrigeren of mensen nabellen om misverstanden te voorkomen. Geen wonder dat je die laptop af en toe het raam uit wilt smijten. 

Je bent niet de enige die zich ergert aan slechte software, maar wat doe je eraan?

Software die doet wat jij wilt. Hoe dan?

Veel bedrijven zijn ontevreden over hun software. Ooit werkte alles perfect, maar nu sluit het systeem niet meer goed aan hun werkwijze. De klanten stellen hogere eisen aan de dienstverlening, het productaanbod is uitgebreid of het management heeft meer handvaten nodig om te sturen op de operatie. Het kunnen allemaal redenen zijn om je software aan te passen, maar dan moet je wel weten hoe het systeem in elkaar zit en waar je op moet letten. Daar gaat het vaak mis.

De valkuil van het pakket

Wij komen veel bedrijven tegen die werken met generieke pakketten. Reuze handig om snel een applicatie in elkaar te zetten, maar niet om er wijzigingen in door te voeren. Als je geen IT kennis in huis hebt, ben je aangewezen op een algemene helpdesk en die kan je alleen algemene tips geven. Zij kennen je bedrijf niet, weten niet hoe je processen lopen of hoe je software is geconfigureerd. De oplossingen die zo’n helpdesk aandraagt, zijn best practices, maar sluiten nooit 100% aan op jouw specifieke situatie. Als je dat eenmaal doorhebt is de neiging groot om te denken: “Laat die software maar zitten. We verzinnen wel een work-around”.

Pas op voor work-arounds

Zonde! Want elke work-around gaat ten koste van de efficiëntie en de kwaliteit van je dienstverlening. Voor je het weet zit je weer bestanden te kopiëren, handmatig data te controleren of mails te versturen. Logisch dat je ontevreden bent over je software…

Software is meer dan techniek

Het kan ook anders. Grote organisaties hebben vaak eigen ontwikkelaars in dienst die de applicaties onderhouden. Kleinere organisaties zullen eerder geneigd zijn een externe partij zoals CNOC in te schakelen. Een goede softwareleverancier heeft niet alleen verstand van techniek, maar verdiept zich ook in je proces. Bij CNOC doen we dat in elk geval wel. We hebben inmiddels al zoveel bedrijven en applicaties zien langskomen, dat we heel snel en gericht tot de kern van de zaak kunnen komen en mee kunnen denken over oplossingen.

Uit de praktijk

Drie jaar geleden hebben we een applicatie ontwikkeld voor Nederland Isoleert, een bedrijf dat als missie heeft om binnen 10 jaar alle woningen in Nederland van isolatie te voorzien. In eerste instantie richtte het bedrijf zich op particulieren, maar sinds kort werken ze ook samen met grote woningcorporaties. Eerst vonden ze het niet zo nodig om het systeem daarop aan te passen, maar in de praktijk bleek het toch niet te werken om voor elk huis een aparte werkbon te maken.

Een paar maanden geleden kregen we de vraag of we de applicatie konden aanpassen om de werkbonnen per klus te clusteren (bv 3 aparte bonnen voor de voorgevels, vloeren en daken van alle te isoleren woningen). Met die opdracht gingen we aan de slag en binnen enkele weken was het gefixt. Maar daar is het niet bij gebleven. We wisten namelijk dat klanten altijd een standaardmail kregen, die voor grote woningcorporaties minder geschikt is en tot problemen zou kunnen leiden. Dat willen we natuurlijk voorkomen! Daar hebben we hiervoor samen met Nederland Isoleert een andere oplossing voor gevonden en geïmplementeerd.

Handig toch, zo’n leverancier die niet alleen alles weet van de techniek, maar die ook inhoudelijk kan meedenken!

 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang eens per maand een overzicht van de laatste artikelen.